25% på innramming ved kjøp av et Bjørg Thorhallsdottir kunstverk i Mai
Kunstneren Björg Thorhallsdottir er født i Isafjordur på Island i 1974. Familien flyttet til Norge, og hun vokste opp i Lommedalen i Bærum og i Sørøst Asia.
Björg har ti år med kunstutdannelse innen grafikk, maleri, installasjoner og akttegninger fra blant annet kunstakademiet i Barcelona og Toulouse. Hun har gått i lære hos Jean Ducros ved kunstakademiet i Toulouse, Frankrike i 1998, og i grafikk hos Ignacio Aguirre i Barcelona i 2001-2002. Ignacio har tidligere jobbet med kunstnere som Picasso, Miro og Dali, og i dag har Björg atelier sammen med han i Barcelona. Björg er medlem av Norske Grafikere, og kunsten hennes er blitt utstilt både i inn- og utland. Hun har hatt en rekke separatutstillinger, og etterspørselen etter grafikken er stor.
Hun har utsmykket flere kirker og bygninger med mosaikk, marmorutskjæringer og blyglassvinduer. Hun jobber både med grafiske etsninger og maleri
Da hun ble enke 30 år gammel og alenemor for 2 år gamle Tolli, etablerte hun Hjertefred på Allehelgensdagen i 2006, slik at sønnen (og andre som har mistet noen) skulle ha et sted og minnes sine kjære i glede. Hjertefred har vokst til å bli en landsforening og i dag arrangeres Hjertefred over hele landet.
I 2010 åpnet hun galleriet Lykkehaven i Sandvika.
Om etsning:
I etse-teknikkene preges trykkplaten ved at en syre etser i metallet. Der trykket skal være hvitt, det vil si der trykkplaten ikke skal avgi farge, beskyttes den mot syren av en syrebestandig etsegrunn som kunstneren påfører. I denne etsegrunnen arbeider kunstneren med forskjellige redskaper for å få frem strekene som skaper motivet. Når motivet er arbeidet frem i platen legges den i et syrebad slik at motivet etses inn i platen der kunstneren har blottlagt metallet med tegneredskapen.
Papiret det trykkes på bør være litt tykt og porøst og det må fuktes før trykkingen, slik at det ikke får rifter. Hele platen settes inn med farge, som så tørkes av igjen slik at det kun er farge i de fordypningene kunstneren har arbeidet frem. Papiret legges på platen og disse føres gjennom en presse under stort trykk. Papiret henter opp fargen fra fordypningene i platen. Platen må settes inn med farge og «slås av» for hvert eneste trykk som skal lages. Og ofte trykkes hver farge for seg.